Poniedziałek - Niedziela, od 8:00 do 21:00
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro
501 775 717Wyślij zapytanieUmów wizytę
Strona głównaBlog6 sposobów na skuteczne rzucenie nałogu, jakim jest palenie papierosów

6 sposobów na skuteczne rzucenie nałogu, jakim jest palenie papierosów

Kategorie:
Artykuły partnerów

Palenie papierosów nazywane jest zazwyczaj nałogiem. Jednak to zdecydowanie niewystarczające określenie, szczególnie jeśli spojrzy się na zatrważające dane na temat nikotynizmu.

Na świecie papierosy pali około 1,2 miliarda ludzi. Połowa z nich chciałby skończyć z nałogiem i znaleźć skuteczny sposób na rzucenie palenia. Palacze ci średniorocznie wypalają około 6 trylionów papierosów. Szacuje się, że około miliarda palaczy umrze w tym stuleciu na choroby powiązane z paleniem tytoniu lub e-papierosów. Te ostatnie często są wskazywane jako zdrowsza alternatywa dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych, ale nie ma w tym zbyt wiele prawdy.

Jeśli chodzi o Polskę, to w ciągu dekady umiera około 700 tys. palaczy i około 80 tys. biernych palaczy. Nałóg nikotynowy dotyczy również kobiet w ciąży. Zdarza się, że rzucanie palenia w ciąży kończy się porażką, a dziecko zostaje narażone na szkodliwe, bierne palenie.

sposoby na rzucenie palenia papierosów

Dlaczego tak trudno jest rozstać się z paleniem papierosów?

Problem z rzuceniem palenia wynika z faktu, że w nikotynie, która zawarta jest w papierosach czy też e-papierosach, znajdują się substancje powodujące silne uzależnienie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Nikotyna powoduje wydzielanie się w organizmie dopaminy, czyli hormonu szczęścia, jak i adrenaliny, która pobudza do działania, i daje przysłowiowego kopa.

Brak łaknienia, brak poczucia głodu, większa odporność na ból i łatwiejsze radzenie sobie ze stresem. To przemijająca w ciągu dwóch godzin wartość, jaką dostarcza palaczom papieros.

Pomocne sposoby w walce z papierosami

Jeśli chodzi o sposoby radzenia sobie z nałogiem tytoniowym, to jest ich naprawdę wiele. Kluczową kwestią jest jednak podejście samego palacza do tematu abstynencji nikotynowej. Musi na prawdę chcieć zwalczyć nałóg i wówczas na pewno się to uda. Poniższe przykłady są dowodem na to, że wszystko rozgrywa się w ludzkiej psychice. A oto kilka sprawdzonych i skutecznych sposobów:

  1. Po pierwsze, trzeba pozbyć się wszelkich akcesoriów związanych z paleniem — zapałek, zapalniczek, popielniczek, papierosów, lufek, czyli wszelkich narzędzi, których dotychczas używało się do ich palenia.
  2. Po drugie, należy unikać towarzystwa osób palących, czy to w pracy, czy w domu. A jeśli nie jest to możliwe, warto ich poprosić, aby nie paliły w naszym towarzystwie.
  3. Głód nikotynowy podczas rzucania palenia, może trwać nawet kilka tygodni. W chwilach, kiedy chce się sięgnąć po papierosa, warto zająć głowę czymś kreatywnym, co odwróci naszą uwagę.
  4. Podobnie, jak w przypadku choroby alkoholowej, warto mieć tzw. anioła stróża, czyli osobę, do której można się w każdej chwili zwrócić o pomoc, gdy np. będziemy chcieli sięgnąć po papierosa.
  5. Przez trudne momenty łatwiej w życiu przechodzić w grupie, dlatego można pomyśleć o terapii grupowej z udziałem terapeuty.
  6. Na rynku farmaceutycznym są dostępne skuteczne preparaty, ułatwiające rzucanie palenia zawierające cytyzynę, które niwelują głód nikotynowy.

Tragiczne skutki palenia w ciąży

Dramat palenia w ciąży lub podczas połogu jest podwójny, bo dotyczy nie tylko matki, ale i jej dziecka. Dziecko absorbuje bowiem wszystkie toksyny, jakie papieros dostarcza do łona matki. Jeśli zaś chodzi o palenie papierosów a karmienie piersią, to sytuacja jest podobna. Szkodliwe związki z papierosów docierają wprost do dziecka poprzez mleko matki. Także dym papierosowy osadza się na ubraniach, włosach, czy otoczeniu dziecka. Dlatego palenie podczas karmienia jest równie szkodliwe, jak palenie w ciąży.

Bibliografia:

  • Polańska K, Hanke W. Ocena skuteczności programów antytytoniowych prowadzonych wśród kobiet ciężarnych — metaanaliza badań światowych oraz ocena skuteczności pierwszego tego typu programu w Polsce. Ginekol Pol. 2006, 77, 422-428.
  • wanowicz-Palus G, Walentyn E, Wiktor H. Ocena masy urodzeniowej i stanu ogólnego noworodków matek palących i niepalących podczas ciąży. Wiad Lek. 2002, 55, Suppl. 1, 152-156.
  • Plummer H, Sheppard B, Schuller H. Interaction of tobacco-specific toxicants with nicotinic cholinergic regulation of fetal pulmonary neuroendocrine cells: implications for pediatric lung disease. Exp Lung Res. 2000, 26,121-135.
Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!