Czym jest e-wizyta?
E-wizyta to pojęcie znacznie szersze w swojej definicji od teleporady. Z tego też względu można powiedzieć, że teleporada jest pewną formą e-wizyty, jednak e-wizyta nie może być określana mianem ograniczonej w swoim zakresie teleporady.
E-wizyta to wszelkiego rodzaju konsultacje z lekarzami. Mowa tutaj chociażby o lekarzu pierwszego kontaktu, czy dentyście. Na e-wizytę można umówić się za pośrednictwem dedykowanej do tego celu platformy internetowej, czy aplikacji. W zależności od potrzeb, połączenia na odległość mają formę audio lub video.
W trakcie takiej e-wizyty lekarz prowadzi tradycyjną rozmowę z pacjentem, wypytuje o pojawiające się w jego przypadłościach dolegliwości, zatem analizuje ewentualne objawy i może postawić diagnozę. Wiele nowoczesnych ośrodków i przychodni, również tych prywatnych korzysta z takiego nowoczesnego systemu komunikowania się ze swoimi pacjentami, by umożliwić im uzyskanie pomocy specjalisty również w sytuacjach, gdy z różnych względów nie mogą udać się na nie osobiście.
E-wizyta można zatem zdefiniować jako pojęcie, które obejmuje wszelkiego typu konsultacje lekarskie na odległość z pomocą dedykowanych temu systemów teleinformatycznych. Lekarz orzeka zatem o stanie zdrowia, może również przepisywać leki, czy wystawiać skierowania na określone badania.
Teleporada — jeden z rodzajów e-wizyt
Pojęcie teleporady ustawodawca wprowadził podczas zaistniałej sytuacji covidowej. To właśnie wtedy pojawiło się to określenie, a w myśl jego intencji, taka teleporada miała służyć kontaktowi z lekarzem bez konieczności osobistej wizyty, by zapobiegać ewentualnemu rozprzestrzenianiu się zakażeń Covid-19.
Co więcej, w trakcie teleporady lekarz zobowiązany jest do wypełnienia karty teleporady, podczas gdy e-wizyta wiąże się z koniecznością prowadzenia kompleksowej dokumentacji medycznej. Co ważne, zgodnie z obowiązującym prawem taka karta może być archiwizowana przez miesiąc, podczas gdy dokumentacja medyczna musi być przechowywana przez okres minimum dwudziestu lat.
Podsumowanie
Każda z wyżej wspomnianych form kontaktu ma zatem nieco inne podłoże, cele, charakter i czas, przez jaki zebrane dokumenty muszą być archiwizowane. Są one prawnie zdefiniowane i nie zawsze lekarz może zgodzić się na przeprowadzenie standardowej teleporady, argumentując to dobrem pacjenta i koniecznością przeprowadzenia kompleksowej e-wizyty lub wizyty tradycyjnej w gabinecie lekarskim.