Poradnia w Wołominie

Poniedziałek - Piątek, od 8:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 19:00
Niedziela, od 8:00 do 16:00 (od 1.09.)
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro

Poradnia Warszawa Białołęka

Poniedziałek - Piątek, od 9:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 16:00
ul. Mochtyńska 65, 03-289 Warszawa

Poradnia w Wołominie

Poradnia Warszawa Białołęka

Strona głównaBlogCzym różni się teleporada od e-wizyty?

Czym różni się teleporada od e-wizyty?

Kategorie:
Artykuły partnerów
Pandemia i lockdown to czas, kiedy doszło do bardzo dynamicznego i wieloaspektowego rozwoju technologicznego w dziedzinie medycyny. Rozpoczęto stosowanie najróżniejszych metod komunikacji z pacjentami bez konieczności ich fizycznej obecności w gabinecie lekarskim. Sytuacja wymusiła również pewne regulacje prawne, dzięki którym chorzy mogą obecnie zgodnie z prawem i odgórnymi ustaleniami korzystać ze wspomnianych możliwości w określony sposób. Umawiając się ze specjalistą, warto znać różnice między teleporadą, a e-wizytą, aby wiedzieć, czego spodziewać się po tych dwóch formach kontaktu z lekarzem.

czym różni się teleporada od e-wizyty

Czym jest e-wizyta?

E-wizyta to pojęcie znacznie szersze w swojej definicji od teleporady. Z tego też względu można powiedzieć, że teleporada jest pewną formą e-wizyty, jednak e-wizyta nie może być określana mianem ograniczonej w swoim zakresie teleporady.

E-wizyta to wszelkiego rodzaju konsultacje z lekarzami. Mowa tutaj chociażby o lekarzu pierwszego kontaktu, czy dentyście. Na e-wizytę można umówić się za pośrednictwem dedykowanej do tego celu platformy internetowej, czy aplikacji. W zależności od potrzeb, połączenia na odległość mają formę audio lub video.

W trakcie takiej e-wizyty lekarz prowadzi tradycyjną rozmowę z pacjentem, wypytuje o pojawiające się w jego przypadłościach dolegliwości, zatem analizuje ewentualne objawy i może postawić diagnozę. Wiele nowoczesnych ośrodków i przychodni, również tych prywatnych korzysta z takiego nowoczesnego systemu komunikowania się ze swoimi pacjentami, by umożliwić im uzyskanie pomocy specjalisty również w sytuacjach, gdy z różnych względów nie mogą udać się na nie osobiście.

E-wizyta można zatem zdefiniować jako pojęcie, które obejmuje wszelkiego typu konsultacje lekarskie na odległość z pomocą dedykowanych temu systemów teleinformatycznych. Lekarz orzeka zatem o stanie zdrowia, może również przepisywać leki, czy wystawiać skierowania na określone badania.

Teleporada — jeden z rodzajów e-wizyt

Pojęcie teleporady ustawodawca wprowadził podczas zaistniałej sytuacji covidowej. To właśnie wtedy pojawiło się to określenie, a w myśl jego intencji, taka teleporada miała służyć kontaktowi z lekarzem bez konieczności osobistej wizyty, by zapobiegać ewentualnemu rozprzestrzenianiu się zakażeń Covid-19.

Co więcej, w trakcie teleporady lekarz zobowiązany jest do wypełnienia karty teleporady, podczas gdy e-wizyta wiąże się z koniecznością prowadzenia kompleksowej dokumentacji medycznej. Co ważne, zgodnie z obowiązującym prawem taka karta może być archiwizowana przez miesiąc, podczas gdy dokumentacja medyczna musi być przechowywana przez okres minimum dwudziestu lat.

Podsumowanie

Każda z wyżej wspomnianych form kontaktu ma zatem nieco inne podłoże, cele, charakter i czas, przez jaki zebrane dokumenty muszą być archiwizowane. Są one prawnie zdefiniowane i nie zawsze lekarz może zgodzić się na przeprowadzenie standardowej teleporady, argumentując to dobrem pacjenta i koniecznością przeprowadzenia kompleksowej e-wizyty lub wizyty tradycyjnej w gabinecie lekarskim.

Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!