Strona głównaBlogProblem z odrabianiem lekcji. Jak pomóc dziecku?

Problem z odrabianiem lekcji. Jak pomóc dziecku?

Autor:
Opublikowano:18.10.2019
Kategorie:
DzieckoProblemy w szkole

Spis treści

Rozpoczął się rok szkolny, a wraz z jego początkiem często pojawiają się problemy związane ze szkołą. Do najczęstszych trudności możemy zaliczyć problem z odrabianiem lekcji, odmowa chodzenia do szkoły, nasilenie się innych dolegliwości tj. tiki, lęki, depresja,wycofanie, złość itp. O ile na samym początku dzieci oraz rodzice mają wiele postanowień, to z czasem te postanowienia z różnych powodów są trudne do zrealizowania.

Dzieci spędzają w szkole znaczną część dnia. W starszych klasach nauki i lekcji jest coraz więcej, wraz z pracami domowymi i przygotowaniem się do sprawdzianów warunki te przewyższają możliwości uczniów. Poza szkołą nierzadko uczniowie mają różnego rodzaju zajęcia dodatkowe. Dużo zależy od organizacji i rozsądnego podejścia do możliwości dziecka.

Jak organizować czas w odrabianiu lekcji?

Dzieci przestymulowane, które nie mają czasu na odpoczynek trudniej przyswajają wiedzę, nie mogą się skoncentrować, są sfrustrowane. Dlatego należy z rozsądkiem planować czas po szkole w tym zajęcia dodatkowe. Młodzież, która w ciągu dnia ma znacznie więcej obowiązków niż czynności, z których czerpie przyjemność i satysfakcję może rozwijać objawy depresji. Przemęczenie, stres, brak czasu na odpoczynek są często głównymi powodami depresji u dzieci i młodzieży. Należy pamiętać, że tylko niewielka część dzieci nie potrzebuje żadnej pomocy osób dorosłych w odrabianiu lekcji. Nie powinniśmy zakładać, że będziemy pomagać przy lekcjach tylko w pierwszej klasie a później dziecko już samo będzie sobie radziło.

Pomocne zasady podczas odrabiania lekcji.

Odrabianie lekcji to umiejętność, którą należy wyuczyć w dziecku. Niejednokrotnie zdarza się, że rodzic chce, aby dziecko odrobiło lekcje szybko, dobrze i bez żadnej pomocy co może okazać się nierealistycznym wyzwaniem. Dzieci po wielokroć odwlekają i przeciągają w czasie odrabianie lekcji, gdyż jest to czynność nudna, wymagająca wysiłku umysłowego. Celem dziecka może być również to, że większą uzyska pomoc od dorosłego, jeśli będzie dłużej zwlekało. Nie oczekujmy, że dziecko samo zmieni swoje zachowanie. Ważne aby wiedzieć, że żeby zmienić zachowanie dziecka najpierw sami musimy zmienić swoje postępowanie. Istnieją pewne zasady, które są pomocne w rozwiązywaniu kłopotów z odrabianiem lekcji, natomiast należy pamiętać, że za wdrożenie ich w życie odpowiada rodzic – nie dziecko!

Zasada pierwsza

Ustalamy pakiet przywilejów dla dzieci, które odrobiły lekcje (np. mogą korzystać z różnych gier).

Zasada druga

Ustalamy stałą porę odrabiania lekcji oraz sygnały przypominające o czasie lekcji np. przypomnienie mamy.

Zasada trzecia

Dzieci, które odwlekają czas siadania do lekcji mają ustaloną zasadę cykającą (im dłużej odwlekasz tym mniej masz czasu na przyjemności).

Zasada czwarta

Miejsce do odrabiania lekcji: puste biurko, przy pustej, gładkiej ścianie, bez zasięgu komputera, telewizji itp. tyłem do okna. Na biurku tylko to co niezbędne do odrabiania lekcji.

Zasada piąta

Rodzic pozostaje przy dziecku do czasu zakończenia odrabiania lekcji.

Zasada szósta

Tworzenie listy zadań, wspólnie z dzieckiem przeglądamy co jest zadane.

Zasada siódma

Dorosły sprawdza etapami zadania wykonane przez dziecko, wskazane błędy dziecko od razu poprawia.

Zasada ósma

Zadajemy pytania ustne np. zadajemy 6 pytań jeśli na 3 zna odpowiedź zaliczamy, nie przerywamy pytań po pierwszej błędnej odpowiedzi.

Zasada dziewiąta

Pakujemy plecak na następny dzień. Jest to sygnał zakończenia na dzisiaj lekcji.

Zasada dziesiąta

Pochwała, atrakcje, odpoczynek itp.

Na co zwrócić szczególną uwagę w odrabianiu lekcji przez dziecko?

Jeżeli dziecko odrabia lekcje od momentu powrotu ze szkoły do wieczora należy zdiagnozować problem dziecka, gdyż przyczyn może być wiele (niezależnych od dziecka).

Czas odrabiania lekcji z dzieckiem powinien być pozbawiony napięcia i krzyku.

Drogi Rodzicu. Pamiętaj, że oceny nijak się mają do wiedzy. Eksperymenty pokazują, że na oceny mają duży wpływ takie czynniki jak: oczekiwania nauczyciela wobec ucznia, płeć ucznia, status socjoekonomiczny, wygląd ucznia, zachowanie ucznia, efekt kontrastu (czyli po kilku bardzo dobrze napisanych pracach nauczyciel trafi na gorzej napisaną, to oceni ją gorzej (nie powinien) na zasadzie kontrastu i odwrotnie). Ten sam test sprawdzany przez innych nauczycieli może się różnić ilością punktów.

Uczniowie często przyjmują oceny na poważnie. Z powodu lęku oraz poziomu wysokiego stresu przed złą oceną mogą odmawiać chodzenia do szkoły, rozwinąć u siebie napady paniki.

Budują cały obraz swojej osoby i kompetencji na bazie ocen, który „idzie” z nimi przez całe życie. Oceny informują uczniów o tym czy jest wystarczająco kompetentny, dobrze nadają etykiety (głupi, słaby, nie umiem, nie nadaje się, gorszy itp.). Generują porażki.

Patrząc szeroką perspektywą oceny szkolne nie powinny definiować uczniów, natomiast niewątpliwie to się dzieje. Kategoryzują dzieci na lepsze i gorsze, takich którzy poradzą sobie i nie poradzą w życiu. Uczniowie wchodzą w te etykiety i kiedy są przekonani o swojej słabości staje się to jak samospełniająca się przepowiednia.

Z własnego doświadczenia życiowego można zauważyć, że często uczniowie mniej zdolni w życiu dorosłym radzą sobie nie gorzej lub nawet lepiej niż prymusi. Dlatego ważne jest, aby dziecko oprócz szkoły, miało czas spełniać swoje marzenia, realizować pasje, nawiązywać znajomości itp.

Monika Chrapińska-Krupa, psycholog dziecięcy, psychoterapeuta

O autorze

Monika Chrapińska-Krupa

Dyrektor Poradni, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Trener TZA
Monika Chrapińska-Krupa psycholog i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pełni funkcję dyrektora w renomowanej poradni "Spokój w Głowie". Jej fascynacja ludzkim umysłem przenosi się również do słowa pisanego, co jest widoczne w jej zaangażowanych i przenikliwych postach. Początki jej pisarskiej ścieżki sięgają kursu copywritingu, który rozpalił w niej pasję do dzielenia się wiedzą. Ta pasja z czasem przekształciła się w kwitnący talent, który obecnie inspiruje czytelników na całym świecie. Regularnie zapraszana jako ekspertka z dziedziny psychologii do programów telewizyjnych, Monika Chrapińska-Krupa w swojej pracy łączy naukową precyzję z empatycznym spojrzeniem na człowieka, nieustannie dążąc do rozsiewania spokoju w ludzkich głowach.
Przeczytaj o autorze

Czytaj więcej porad Moniki Chrapińskiej-Krupa

Najnowsze artykuły

Pokonaj nerwicę: Objawy nerwicy, rodzaje, diagnoza, leczenie

Pokonaj nerwicę: Objawy nerwicy, rodzaje, diagnoza, leczenie

03.12.2024
Jakie słowa działają na mężczyzn? Gotowe komplementy dla faceta

Jakie słowa działają na mężczyzn? Gotowe komplementy dla faceta

20.11.2024
Depresja – Objawy, przyczyny, leczenie i pomoc

Depresja – Objawy, przyczyny, leczenie i pomoc

14.11.2024
Oferta dla szkół i przedszkoli

Oferta dla szkół i przedszkoli

17.10.2024

Podobne w kategorii

Terapia z patyczakami – Innowacyjne podejście do terapii

Terapia z patyczakami – Innowacyjne podejście do terapii

23.09.2024
Badanie ADOS 2 – Pełna diagnoza autyzmu w naszej poradni

Badanie ADOS 2 – Pełna diagnoza autyzmu w naszej poradni

12.09.2024
Zooterapia, animaloterapia – W poradni Spokój w Głowie

Zooterapia, animaloterapia – W poradni Spokój w Głowie

24.08.2024
Sensoplastyka dla każdego: Zajęcia dla dzieci, młodzieży i seniorów

Sensoplastyka dla każdego: Zajęcia dla dzieci, młodzieży i seniorów

14.08.2024
Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?Polub nas na facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!Udostępnij ten artykuł