Poniedziałek - Niedziela, od 8:00 do 21:00
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro
501 775 717Wyślij zapytanieUmów wizytę
Strona głównaBlogNerwobóle – nerwobóle serca, pleców, głowy – jak sobie radzić?

Nerwobóle – nerwobóle serca, pleców, głowy – jak sobie radzić?

Kategorie:
DorosłyLęki i nerwiceZdrowie i dieta

Stres, zmęczenie, fizyczne i emocjonalne wyczerpanie, rozdrażnienie – te i inne stany czasami towarzyszą Ci codziennie. Kiedy ich objawy się nasilają, mogą wpływać na zdrowie psychiczne, zakłócając nie tylko Twój sen, ale ogólnie pogarszając jakość życia. Wtedy ciało zaczyna reagować, wysyłając Ci sygnały ostrzegawcze. A objawy, które do tej pory były prawie niezauważalne, przekształcają się w dyskomfort w plecach, bóle głowy bez wyraźnej przyczyny, ogromne napięcie w karku i ramionach, a nawet sparaliżowanie mięśni twarzy. To nerwobóle. Dowiedz się, jak sobie z nimi radzić.

Spis treści:

Nerwoból a stres i niepokój

Czym są nerwobóle?

Nerwobóle – objawy, które warto znać

Nerwobóle serca – gdzie najczęściej odczuwane są nerwobóle?

Nerwobóle – jak sobie radzić?

Domowe sposoby na nerwobóle – ćwiczenia rozluźniające mięśnie

 

Nerwoból a stres i niepokój

nerwobóle głowy

Stres jest fizyczną reakcją organizmu na bodziec zagrożenia lub strachu. Sam w sobie jest zły, zwłaszcza gdy staje się uporczywy. Wówczas uwalnia niektóre hormony i substancje chemiczne, takie jak adrenalina, kortyzol i noradrenalina, które mają przygotować organizm do fizycznej reakcji. Uczucie permanentnego stresu jest szkodliwe dla organizmu, ponieważ przy ciągłej produkcji kortyzolu dochodzisz do momentu, w którym umysł nie może odpocząć, a ciało się zrelaksować. W związku z tym powstają predyspozycje do chorób przewlekłych, chorób autoimmunologicznych oraz zwiększa się ryzyko zaburzeń psychicznych takich jak depresja.

Podobnie jest z uczuciem niepokoju. Lęk jest naturalną emocją, która dotyka każdego człowieka i jest stosunkowo powszechny w obliczu wszelkiego rodzaju przeciwności, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Jednak niepokój odczuwany zbyt często może stać się zaburzeniem. Osoby dotknięte zaburzeniami lękowymi zazwyczaj odczuwają skrajne zmartwienie i strach, nawet w prostych i rutynowych sytuacjach. Oprócz tego, że towarzyszą im objawy fizyczne, które utrudniają wykonywanie najróżniejszych codziennych czynności.

Odczuwanie stresu lub niepokoju może powodować:

  • przesadne zamartwianie;
  • trudności z koncentracją;
  • nerwowość bez widocznej przyczyny;
  • bezsenność;
  • nadmierną drażliwość;
  • uczucie napięcia;
  • nerwobóle.

Te ostatnie są bardzo popularną reakcją fizyczną organizmu na problemy psychologiczne oraz przewlekły stres i lęk.

Czym są nerwobóle?

Nerwobóle, znane też pod nazwą neuralgie, to zespoły bólowe, które zwykle ograniczają się do obszaru rozmieszczenia określonego nerwu. Ból może również dotyczyć wielu nerwów. Obserwacje pokazują, że nerwoból może mieć wpływ praktycznie na każdy nerw czuciowy. Często występuje przewlekle i prowadzi do upośledzenia funkcjonowania w życiu codziennym.

Nerwobóle mają często związek ze zbyt dużym napięciem nerwowym. W stresującej i napiętej sytuacji zwykle napinasz mięśnie. Ten ruch powoduje problemy z krążeniem krwi. Kiedy przepływ krwi jest utrudniony, do komórek może dotrzeć mało tlenu i niewiele składników odżywczych. Ponadto w tej sytuacji eliminacja toksyn jest zmniejszona. Te odpady nagromadzone w tkankach powodują zmęczenie i ból. Stres zwiększa również wydzielanie hormonów takich jak ACTH – hormon adrenokortykotropowy oraz kortyzol. Może również zwiększyć percepcję bólu, gdy znajdziesz się pod wpływem silnego napięcia nerwowego.

Oprócz bólu mięśni powoduje między innymi bóle głowy, bóle brzucha, wypadanie włosów, zmiany w układzie pokarmowym, zmiany hormonalne. Jednak to właśnie nerwobóle odczuwane w różnych okolicach są najczęstszą konsekwencją przewlekłego napięcia nerwowego.

Nerwobóle – objawy, które warto znać

Wiele osób ma problem ze zrozumieniem, czy odczuwany dyskomfort spowodowany jest chorobą fizyczną, czy ma związek ze stresem. Ból neuropatyczny różni się od powszechnie rozumianego bólu nocyceptywnego.

  • Ból neuropatyczny pojawia się z powodu zapalenia, podrażnienia lub ucisku tkanki nerwowej: w korzeniach nerwowych lub gdzieś wzdłuż ścieżki nerwu.
  • Ból nocyceptywny jest odpowiedzią organizmu na uszkodzenia ciała lub złamanie kości i nie jest związany z uszkodzeniem samego nerwu.

Jakie objawy dają nerwobóle? Obraz kliniczny tego stanu charakteryzuje się przede wszystkim przeszywającym, nawracającym i nieznośnym bólem. Czasami pojawia się też odrętwienie i wrażliwość na dotyk.

Nerwoból pojawia się, gdy włókna nerwowe ulegają uszkodzeniu strukturalnemu lub biochemicznemu. Może to być spowodowane lekami, zatruciem, zaburzeniami metabolicznymi, stanem zapalnym lub napięciem. Najbardziej znany nerwoból to neuropatia nerwu trójdzielnego.

Nerwobóle serca – gdzie najczęściej odczuwane są nerwobóle?

nerwobóle serca

W chwili, gdy zaczynasz cierpieć z powodu stresującej sytuacji, takiej jak na przykład problemy w pracy, zaczynają do Ciebie docierać bodźce wzrokowe, słuchowe i czuciowe, które aktywują niektóre obszary mózgu. Chodzi między innymi o ciało migdałowate, podwzgórze i układ limbiczny. Aktywując te obszary mózgu, uwalniane są neuroprzekaźniki i hormony, które będą krążyć po całym Twoim ciele, by zareagować na tę sytuację. Główne zaangażowane hormony to kortyzol i adrenalina. To one działają na trzy główne obszary i wpływają na nerwobóle odczuwane w układzie mięśniowo-szkieletowym.

  • Obszar żwacza, czyli mięśnie odpowiadające za zgryz. Kurczą się, gdy odczuwasz napięcie i powodują ból mięśni za uchem, który jest mylony z bólem głowy. Początkowo możesz odczuwać zmęczenie na twarzy i mieć trudności z przeżuwaniem pokarmów. Możesz również odczuwać ból w niektórych zębach, ale bez klinicznych objawów problemów stomatologicznych.
  • Tylny obszar szyjny, który wpływa na kark i ramiona, czyniąc je sztywniejszymi. Taki ucisk powoduje najczęściej nerwobóle głowy i szyi. Jest to bardzo delikatny obszar o małej masie mięśniowej, więc częstość występowania bólu spowodowanego napięciem mięśni jest wysoka.
  • Okolica lędźwiowa to obszar, który bardzo często dotykają nerwobóle pleców. Powoduje ostry ból, przeszywający lub nagły, który promieniuje od dolnej części kręgosłupa do nogi. Może też przynosić uczucie mrowienia i drętwienia w nogach lub uczucie pieczenia w dolnej części pleców i/lub nogach.

Popularny jest również nerwoból międzyżebrowy określany jako nerwobóle serca. Często jego objawy, takie jak uczucie kłucia, duszności lub skurcze mylone są ze zwiastunami zawału mięśnia sercowego. Tymczasem nerwobóle w klatce piersiowej najczęściej są konsekwencją przewlekłego stresu, który wycieńcza organizm.

Nerwobóle – jak sobie radzić?

Jedną z przyczyn odczuwanego nerwobólu są niedobory żywieniowe spowodowane niewłaściwą dietą lub brakiem chęci do jedzenia z powodu nadmiernego stresu. Podstawą jest więc właściwe odżywianie i uzupełnienie brakujących składników odżywczych odpowiednią suplementacją. Jaka witamina na nerwobóle pomaga w łagodzeniu napięcia mięśniowego? Zdecydowanie jest to witamina B12, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W pożywieniu można ją znaleźć w takich rzeczach, jak wątróbka, ryby, jajka, mleko i produkty mleczne oraz kiszone przetwory warzywne.

Warto mieć na uwadze, że leczenie bólu neuropatycznego musi być zindywidualizowane i obejmować leki oraz techniki niefarmakologiczne. Nie ma jednej metody leczenia, która działa we wszystkich przypadkach, na wszystkich pacjentów. Twój lekarz pomoże Ci znaleźć odpowiednią kombinację terapii dla Ciebie. Na pewno pierwszym krokiem leczenia jest właściwa diagnoza przyczyny nerwobólu. Tutaj bardzo pomocna okazuje się pomoc psychologa, który pozwoli Ci dotrzeć do źródeł problemu i ustalić, co jest przyczyną tak dużego napięcia nerwowego, które powoduje ból.

W leczeniu nerwobólu można stosować kilka rodzajów leków, takich jak:

  • antydepresanty, które działają na neuroprzekaźniki regulujące ból;
  • tabletki rozkurczowe na nerwobóle, które osłabiają nieprawidłowe wyładowania nerwowe w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym;
  • dostępne bez recepty środki przeciwbólowe;
  • środki znieczulające do użytku miejscowego (spraye, maści i kremy);
  • blokady nerwów, które polegają na wstrzyknięciu przez lekarza leków znieczulających i kortykosteroidów do nerwów i korzeni obszaru bólu lub kręgosłupa.

Jednak pamiętaj, że te leki mogą powodować problemy z nadużyciami lub uzależnieniami. Dlatego warto rozważyć na początku inne rodzaje leczenia niefarmakologicznego, które również mogą pomóc w ustąpieniu bólu neuropatycznego.

Niektóre z nich to:

  • fizjoterapia;
  • medytacja;
  • akupunktura;
  • joga;
  • pilates;
  • masaż Shiatsu;
  • trening autogenny (relaksacja);
  • terapia ciepłem i lodem;
  • psychoterapia, zwłaszcza terapia poznawczo-behawioralna.

Domowe sposoby na nerwobóle – ćwiczenia rozluźniające mięśnie

Jeśli chcesz w przyszłości uniknąć lub osłabić istniejące nerwobóle, pamiętaj o robieniu od dwóch do trzech przerw w pracy w ciągu dnia na ćwiczenia rozluźniające. Przy regularnym stosowaniu już od trzeciego dnia zmiany nawyków, zauważysz, że Twoje ciało jest mniej napięte i odczujesz zmniejszenie bólu.

Co możesz zrobić w ciągu dnia, by rozluźnić napięte mięśnie?

  • Umieść język na podniebieniu. Następnie spróbuj otworzyć usta z językiem nadal w tej samej pozycji. W międzyczasie oddychaj powoli. Zamknij usta i jeśli nie czujesz intensywnego bólu, powtórz ćwiczenie 10 razy.
  • Ziewanie pomaga dotlenić mózg i poprawić koncentrację, a także jest dobrym ćwiczeniem rozciągającym żuchwę. Dlatego, kiedy tylko masz na to ochotę, ziewaj.
  • Masuj całą żuchwę w miejscu bólu opuszkami palców lekkimi, okrężnymi ruchami. Delikatnie uszczypnij kilka razy obolały obszar palcem wskazującym i kciukiem.
  • Zrób głową 10 ruchów „na tak” i 10 „na nie”. Następnie 10 razy poruszaj głową z boku na bok, przybliżając uszy jak najbliżej ramion.
  • Podnieś ramiona, weź wdech i przytrzymaj je w górze przez 10 sekund przed opuszczeniem i wydechem. Powtórz 10 razy.
  • Połóż się na plecach na podłodze. Cały kręgosłup od kości ogonowej do głowy musi dobrze przylegać do podłoża. Wciąż leżąc plecami na podłodze, ugnij kolana, trzymaj podeszwy stóp na podłodze, dłonie oprzyj na karku, ale bez splatania palców, żeby nie nadwyrężać szyi. Podnieś tułów do siadu, napinając brzuch i wróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj trzy zestawy po 15 powtórzeń.

Pamiętaj, że pokonanie nerwobólu jest możliwe wtedy, gdy złagodzisz własny stres. Pierwszym krokiem na drodze poprawy jest uregulowanie swojej sytuacji życiowej i uporanie się z problemami. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego sam, umów się na konsultację u psychologa online.

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!