Poradnia w Wołominie

Poniedziałek - Piątek, od 8:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 19:00
Niedziela, od 8:00 do 16:00 (od 1.09.)
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro

Poradnia Warszawa Białołęka

Poniedziałek - Piątek, od 9:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 16:00
ul. Mochtyńska 65, 03-289 Warszawa

Poradnia w Wołominie

Poradnia Warszawa Białołęka

Strona głównaBlogEmpatia – jak być empatycznym?

Empatia – jak być empatycznym?

Kategorie:
DorosłyDzieckoRozwój osobistyZwiązki i relacje

Empatia to zdolność do rozumienia i współodczuwania uczuć oraz doświadczeń innych osób. Polega na wczuwaniu się w emocje drugiej osoby, co umożliwia lepszą komunikację i budowanie silnych relacji międzyludzkich. Empatia jest kluczowa w wielu aspektach życia, w tym w pracy zespołowej, relacjach rodzinnych i przyjacielskich, a także w zdrowiu psychicznym, ponieważ pomaga zrozumieć i wspierać innych.

Wstęp

Dlaczego niektórym osobom trudno jest być empatycznym? Brak empatii może prowadzić do problemów w relacjach międzyludzkich. W artykule przedstawiam skuteczne sposoby na rozwijanie empatii i bycie bardziej wrażliwym na uczucia innych. Odkryj, jak proste zmiany w podejściu mogą znacząco poprawić Twoje relacje z otoczeniem. Zapraszam do lektury!

Spis treści:

Empatia – co to jest?

Empatyczna osoba – kim jest?

Empatia a współczucie – jaka jest różnica?

Jak człowiek uczy się empatii?

Jak być empatycznym?

Przeciwieństwo empatii – czy istnieje?

Brak empatii – Jak zrozumieć i przeciwdziałać?

Jak rozwijać empatię u dzieci?

Dlaczego empatia jest ważna?

Empatia – Jak rozwijać i być empatycznym?

empatia osoba empatyczna

Empatia – co to jest?

By jednak zacząć o empatii mówić, warto najpierw znaleźć jej definicję. Nie jest to łatwe, bo powstało ich dosyć dużo. Najbardziej sensownym podejściem wydaje się to, w którym ustalono, że empatia to reakcja afektywna, wynikająca ze spostrzegania lub rozumienia stanu emocjonalnego innej osoby, tożsama z tym, co druga osoba czuje, lub z tym, co Twoim zdaniem może odczuwać, albo też podobna do jednego lub drugiego.

Inne definicje empatii krążą w zasadzie wokół tych samych aspektów:

  • To wczuwanie się w stany, szczególnie uczuciowe innych osób, przechodzące niekiedy w rzeczywiste połączenie własnych stanów emocjonalnych ze stanami innych osób.
  • To umiejętność rozpoznawania myśli, emocji i motywów innych ludzi, współodczuwania z nimi i angażowania się lub odpowiedniego reagowania na nie.

Wobec tego w empatii musi się znaleźć miejsce na:

  • umiejętność przyjmowania punktów widzenia innych ludzi;
  • skłonność do empatycznych uczuć wobec innych takich jak ciepło i radość lub troska o innych, zwłaszcza gdy mają negatywne doświadczenia;
  • osobiste odczucia, czyli tendencja do odczuwania dyskomfortu, niepokoju lub stresu z powodu innych negatywnych doświadczeń.

Empatyczna osoba – kim jest?

empatyczna osoba czyli jaka

Osoby empatyczne potrafią wczuć się w innych, przystosowywać się do swoich współrozmówców, odpowiadać dokładnie na ich reakcje i radzić sobie z nimi. Wszystko to robią z dużym wyczuciem. Na przykład empatyczne osoby potrafią odczytać mimikę twarzy, rozpoznawać podprogowe sygnały emocjonalne i rozumieć zachowanie innych osób. Zdolność ta pozwala im – lepiej niż innym – rozwijać prawdziwe i głębokie połączenia z innymi ludźmi. Kluczowe są tu takie cechy jak wrażliwość i zrozumienie.

Empatia a współczucie – jaka jest różnica?

Trzeba nauczyć się rozróżniać empatię i współczucie. Podczas gdy empatia umożliwia odpowiednią reakcję w sensie „rezonansu” z drugim człowiekiem, współczucie jest rodzajem „współodczuwania” w obliczu problemów innych. To drugie niesie ryzyko emocjonalnego wyczerpania, a nawet wypalenia. W psychologii mówi się wówczas o „patologicznym altruizmie”.

Bycie empatycznym nie oznacza przejmowania na siebie życia emocjonalnego i sytuacji życiowej innych ludzi. Ale dzięki tej umiejętności możesz lepiej zrozumieć ich myślenie, zachowanie lub uczucia. Warunkiem empatii jest zdrowe rozumienie ludzi i zdrowa samoświadomość. Im bardziej jesteś otwarty na własne emocje i im lepiej rozumiesz siebie, tym lepiej potrafisz interpretować i radzić sobie z uczuciami innych.

Jak człowiek uczy się empatii?

Już niemowlęta są zdolne od samego urodzenia do przejawiania zachowań naśladowczych. Dzięki specjalnemu skonstruowaniu układu nerwowego noworodki mogą powtarzać wyrazy mimiczne dorosłych. Można znaleźć wiele filmów, na których widać, jak dzieci dobrowolnie naśladują zaobserwowane u dorosłych gesty. Sama zdolność czy też bardziej predyspozycja jest nie tylko jedną z podstaw uczenia się, ale także przyczółkiem do rozwinięcia się zdolności empatycznych.

empatia jak człowiek uczy się empatii

Pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia większość dzieci wchodzi na poziom empatii sytuacyjnej. Wynika to ze zrozumienia, że emocje odczuwane przez innych, są doświadczane także przez nie same. Wykształca się w nich zdolność do poznawczego przyjmowania innej perspektywy. Prowadzi to do umiejętności reagowania emocjami na informację o emocjach innej osoby nawet podczas jej nieobecności.

Sam rozwój empatii nie jest jednak taki prosty i zależy od kilku czynników. Od pewnego momentu, wraz z wiekiem, zwiększa się liczba i zakres kontaktów społecznych. Dziecko przyjmuje coraz to nowe role, poprzez okres młodości i adolescencji aż do dojrzałości i dalej. Poprzez przyjmowanie coraz to nowych ról człowiek uczy się innych punktów widzenia. Można, więc przyjąć, że empatia wymaga doświadczenia i nie tworzy się w próżni. Nie jest to jednak proces, który zachodzi w nieskończoność, gdyż wraz z wiekiem człowiek staje się również coraz mniej podatny na zmiany i coraz mniej elastyczny.

Jak być empatycznym?

bycie empatycznym mapa myśli

Radzenia sobie z ludźmi, zwłaszcza w kontekście empatii, można się nauczyć – podobnie jak innych umiejętności społecznych. Pierwszym i najważniejszym krokiem do tego jest autorefleksja. Jeśli zastanawiasz się, jak być empatycznym, musisz przede wszystkim popracować nad sobą. Nad tym, że człowiek empatyczny:

  • NIE mówi tylko o sobie.
  • NIE kieruje się tylko własną opinią.
  • NIE wypowiada frazesów „wszystko będzie dobrze”, nawet jeśli ma dobre intencje.
  • NIE zawsze ma rację.
  • NIE oferuje gotowych rozwiązań.

Jeśli chcesz być postrzegany jako osoba empatyczna, ważne jest:

  • Słuchanie. Aktywne słuchanie jest podstawowym warunkiem empatii. Nie chodzi o milczenie czy podsłuchiwanie. Dobrzy słuchacze to zawsze dobrzy pytający: pytają, gdy czegoś nie zrozumieli i powtarzają to, co zrozumieli, własnymi słowami. To wyraża zarówno zrozumienie, jak i uznanie dla drugiej osoby.
  • Otwartość. Tylko wtedy, gdy podchodzisz do innych z otwartym umysłem, będziesz w stanie budować dobre relacje. Jako osoba empatyczna nie możesz trzymać się gotowego obrazu drugiego człowieka, który narzuca Ci otoczenie i zasłyszanych uprzedzeń.
  • Obserwacja. To ona daje lepsze zrozumienie drugiego człowieka. Jakie są jego nawyki? Jak pracuje? Jak reaguje w określonych sytuacjach lub na różne wyzwalacze? Jeśli poznasz drugą osobę, zorientujesz się, w jakich sytuacjach potrzebuje pomocy, a kiedy woli, żeby zostawić ją w spokoju.
  • Zainteresowanie. Ci, którzy interesują się swoimi bliźnimi, mogą łatwiej rozpoznać i zrozumieć ich emocje. Empatia to pytanie o uczucia innych oraz ich potrzeby, czyli o to, co jest ważne dla drugiej osoby, co jest dla niej wartościowe i czego potrzebuje.

Przeciwieństwo empatii – czy istnieje?

Przeciwieństwem empatii jest egocentryzm, niezdolność do współczucia, bycie nieczułym wobec innych. To prawda, że ​​są ludzie, którym brakuje empatii i którym nie zależy na uczuciach innych. Jednak brak empatii może być też rodzajem samoobrony, aby uniknąć manipulacji i wykorzystywania przez innych lub sposobem na łatwiejsze przezwyciężanie zrządzenia losu. Brak empatii może być próbą osiągnięcia większej rozwagi i obiektywizmu w takich zawodach jak dziennikarz lub reporter.

Nie jest jednak dobrze ani wtedy, gdy człowiek jest bardzo egocentryczny, patologicznie nie liczy się z uczuciami innych, ani wtedy, gdy zbyt mocno angażuje się w empatyczne zachowania i pada ofiarą wyzyskiwaczy. Wówczas warto skonsultować się z psychologiem. Podczas rozmowy psycholog pomoże, jak znaleźć „złoty środek” i nauczyć się zdrowej empatii.

Brak empatii: Jak zrozumieć i przeciwdziałać?

Empatia to zdolność do zrozumienia i dzielenia uczuć innych. Jednak brak empatii staje się coraz bardziej zauważalny w naszym społeczeństwie, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Dlaczego tak się dzieje i jak możemy temu przeciwdziałać?

Wielu psychologów wskazuje na rosnące uzależnienie od technologii jako jedną z głównych przyczyn braku empatii. Dzieci spędzające wiele godzin przed ekranami rzadziej angażują się w interakcje twarzą w twarz, co może hamować rozwój emocjonalny. Zamiast współczuć bohaterom gier komputerowych, dzieci powinny uczyć się rozpoznawać i reagować na emocje swoich rówieśników.

Kolejnym czynnikiem jest nadmierna rywalizacja. Systemy edukacyjne często kładą nacisk na osiągnięcia i sukcesy, co może prowadzić do zaniedbywania wartości społecznych. W rezultacie dzieci mogą skupiać się na własnych celach kosztem relacji z innymi.

Aby przeciwdziałać brakowi empatii, warto promować aktywności sprzyjające współpracy i wspólnym działaniom. Rodzice i nauczyciele powinni świadomie kształtować okazje do rozwoju emocjonalnego poprzez gry zespołowe, wspólne projekty oraz rozmowy o uczuciach. Warto również wprowadzać do programów nauczania elementy edukacji emocjonalnej, które uczą dzieci rozpoznawania i wyrażania emocji.

Brak empatii to problem, któremu można zaradzić. Poprzez świadome działania edukacyjne i wychowawcze możemy wspierać rozwój emocjonalny dzieci, ucząc je zrozumienia i współczucia dla innych.

Jak rozwijać empatię u dzieci?

Rozwijanie empatii u dzieci jest kluczowe dla ich zdolności do budowania zdrowych i trwałych relacji. Empatia pozwala zrozumieć i dzielić uczucia innych, co jest podstawą współczucia i wzajemnego wsparcia. Jak więc możemy wspierać rozwój empatii u najmłodszych?

Pierwszym krokiem jest modelowanie empatycznego zachowania. Dzieci uczą się przez naśladowanie, więc ważne jest, aby dorośli okazywali empatię w codziennych sytuacjach. Pokaż, jak reagować na uczucia innych, słuchając uważnie i odpowiadając z troską.

Wspólne czytanie książek to kolejny skuteczny sposób. Opowiadania o różnych postaciach i ich przeżyciach pomagają dzieciom zrozumieć perspektywy innych. Dyskutowanie o emocjach bohaterów i pytanie dziecka, jak by się czuło w danej sytuacji, wzmacnia zdolności empatyczne.

empatia u dzieci jak rozwijać

Gry zespołowe i zabawy również odgrywają ważną rolę. Dzieci, które angażują się w aktywności wymagające współpracy, uczą się rozpoznawać i reagować na potrzeby swoich kolegów. Wspólne projekty, takie jak budowanie czegoś razem, pomagają zrozumieć wartość wspólnego działania i wzajemnego wsparcia.

Warto także uczyć dzieci rozpoznawania i nazywania emocji. Pomocne mogą być tu różne narzędzia, takie jak karty emocji, które pokazują różne wyrazy twarzy i uczucia. Ucząc dzieci, jak mówić o swoich uczuciach, pomagamy im lepiej zrozumieć emocje innych.

Rozwijanie empatii u dzieci wymaga czasu i cierpliwości, ale jest to inwestycja, która przyniesie korzyści przez całe życie. Dzięki empatii dzieci będą lepiej przygotowane do budowania zdrowych, wspierających relacji i będą bardziej otwarte na potrzeby innych.

Dlaczego empatia jest ważna?

Jednak empatyczne działanie jest niezwykle ważne w wielu dziedzinach życia codziennego:

  • dla dobrej interakcji społecznej,
  • dla nawiązania stabilnych relacji,
  • dla przejęcia odpowiedzialności społecznej,
  • dla rozwiązywania konfliktów,
  • dla sukcesu zawodowego.

W niektórych zawodach empatia jest kluczem odniesienia sukcesu. Najważniejszą kompetencją wyjątkowo odnoszących sukcesy menedżerów jest umiejętność działania jako wzór do naśladowania i nawiązywania opartych na zaufaniu relacji z pracownikami, klientami, partnerami biznesowymi, właścicielami czy opinią publiczną. Praktycznie nic nie działa w zarządzaniu bez zaufania. A empatia jest podstawą zaufania i przykładnego zachowania. Podczas pracy w zespole empatia prowadzi do większego zrozumienia i większej chęci do wzajemnej pomocy. Konflikty są również rozwiązywane szybciej, dlatego bycie empatycznym człowiekiem powinno na stałe wpisać się do zachowań nauczycieli i kadry kierowniczej.

Uczenie się empatii jest w pewnym sensie jak proces opanowania nowego języka. Masz możliwości, ale po prostu trzeba ćwiczyć pewne aspekty w kółko, popełniać błędy, próbować ponownie. Praktyka czyni przecież mistrza!

O autorze

Monika Chrapińska-Krupa

Dyrektor Poradni, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Trener TZA
Monika Chrapińska-Krupa psycholog i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pełni funkcję dyrektora w renomowanej poradni "Spokój w Głowie". Jej fascynacja ludzkim umysłem przenosi się również do słowa pisanego, co jest widoczne w jej zaangażowanych i przenikliwych postach. Początki jej pisarskiej ścieżki sięgają kursu copywritingu, który rozpalił w niej pasję do dzielenia się wiedzą. Ta pasja z czasem przekształciła się w kwitnący talent, który obecnie inspiruje czytelników na całym świecie. Regularnie zapraszana jako ekspertka z dziedziny psychologii do programów telewizyjnych, Monika Chrapińska-Krupa w swojej pracy łączy naukową precyzję z empatycznym spojrzeniem na człowieka, nieustannie dążąc do rozsiewania spokoju w ludzkich głowach.
Przeczytaj o autorze

Zobacz również

Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!