Poradnia w Wołominie

Poniedziałek - Piątek, od 8:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 19:00
Niedziela, od 8:00 do 16:00 (od 1.09.)
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro

Poradnia Warszawa Białołęka

Poniedziałek - Piątek, od 9:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 16:00
ul. Mochtyńska 65, 03-289 Warszawa

Poradnia w Wołominie

Poradnia Warszawa Białołęka

Strona głównaBlogJak się nie stresować? 10 sposobów

Jak się nie stresować? 10 sposobów

Kategorie:
DorosłyLęki i nerwiceProblemy w szkole

Stres oraz wyczerpanie fizyczne i psychiczne są znane większości ludzi. Czy to z powodu konfliktów w relacjach rodzinnych, czy problemów zawodowych, niepokój ogarnia ciało i umysł. Powoduje zmęczenie i zniechęcenie. Można jednak złagodzić stres bez konieczności uciekania się do leków. W tym celu wykorzystuje się pewne praktyki, które można włączyć do codziennej rutyny. Dowiedz się, jakie są sposoby, by się nie stresować ogólnie i w różnych sytuacjach życiowych.

Spis treści:

Dlaczego stres szkodzi zdrowiu?

Jak się nie stresować? 10 sposobów do stosowania codziennie

Jak się nie stresować w pracy?

Jak się nie stresować szkołą? Pomóż dziecku w szkolnym stresie

Jak przestać się stresować? Podsumowanie

 

Dlaczego stres szkodzi zdrowiu?

sposoby jak się nie stresować

Stres, który pojawia się od czasu do czasu, nie jest problemem. Niektóre dni są bardziej pracowite i skomplikowane niż inne, więc stres w codziennym życiu jest czymś naturalnym. Problemy zdrowotne zaczynają się pojawiać, gdy jest on stały. Kiedy człowiek przechodzi przez trudną sytuację w domu, w pracy lub w jakimkolwiek innym środowisku, w którym przebywa. Chwile relaksu zdarzają się rzadko, nie pozwalają jej na rozładowanie napięcia i poprawę nastroju. W ten sposób stres kumuluje się i osiąga poziomy szkodliwe dla zdrowia.

Życie w ciągłym napięciu sprzyja rozwojowi wielu chorób, takich jak nadciśnienie, alergie skórne, zapalenie błony śluzowej żołądka i depresja. Ponadto zwiększa ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Powoduje wyczerpanie psychiczne i fizyczne oraz ogólne, bardzo silne chroniczne zmęczenie. Odbiera chęci do robienia czegokolwiek. Dlatego walka ze stresem jest koniecznością i musi być codziennym celem na drodze zdrowego życia.

Jak się nie stresować? 10 sposobów do stosowania codziennie

Co możesz robić codziennie, by się nie stresować? Oto 10 skutecznych sposobów.

  1. Uprawiaj aktywność fizyczną. Do wyboru masz wiele opcji: między innymi siłownia, sporty zespołowe, trening funkcjonalny, pilates, nordic walking. Ćwiczenie sprawia, że w organizmie uwalniane są hormony, które pomagają walczyć ze stresem, poprawiają nastrój, samopoczucie oraz łagodzą ból mięśni. Dlatego regularna aktywność fizyczna jest niezbędna do prowadzenia mniej stresującego życia.
  2. Wysypiaj się. W trosce o swoje zdrowie psychiczne, relaks i regenerację organizmu postaraj się przesypiać co najmniej 6-7 godzin na dobę.
  3. Utrzymuj pożywną dietę. Niektóre niedobory składników odżywczych, takich jak na przykład żelazo i witamina B12, mogą wprawić nas w zły nastrój i zwiększać podatność na stres. Dlatego staraj się jeść prawidłowo, dając pierwszeństwo pożywnym pokarmom, takim jak warzywa, warzywa, owoce, chude źródła białka i unikaj smażonych potraw, fast foodów, cukru i kofeiny.
  4. Spaceruj i korzystaj ze światła słonecznego. Dla tych, którzy nie mają dużo czasu na ćwiczenia, wystarczy nawet 20-minutowy spacer, aby odczuć jego zbawienne efekty. Wybierz się do parku lub lasu, gdzie umysł i ciało mogą obcować z naturą. Korzystaj dobroczynnego światła słonecznego, które jest doskonałym źródłem witaminy D, bardzo ważnej dla zdrowego ciała i umysłu.
  5. Naucz się ćwiczeń oddechowych. Stres powoduje pewne reakcje w ciele, które wymykają się spod kontroli. Można poczuć szybsze bicie serca, przyspieszenie oddechu i sapanie. Aby odzyskać kontrolę, naucz się kilku ćwiczeń oddechowych, od głębokiego oddychania, liczenia do pięciu i spokojnych wydechów oraz wydechów, po techniki oddychania przeponowego. Powolny i głęboki oddech powoduje rozszerzenie płuc i brzucha, co pomaga spowolnić tętno i odprężyć ciało.
  6. Medytuj lub uprawiaj jogę. To doskonałe techniki regulacji emocji i myśli, które sprzyjają także odprężeniu i poprawie koncentracji. Czas spędzony na relaksie i oddychaniu jest w stanie zwalczyć niepotrzebne obawy, które powodują stres.
  7. Włącz relaksującą muzykę. Muzyka klasyczna lub instrumentalna ma działanie uspokajające, gdyż obniża tętno, relaksuje i reguluje ciśnienie krwi. Jednak każda muzyka może przynieść wyciszenie i złagodzić stres, wystarczy, że wybierzesz rytm, który najbardziej lubisz słuchać.
  8. Prowadź dziennik wdzięczności. To doskonały sposób na zwalczanie negatywnych myśli i emocji, które próbują zepsuć Ci nastrój. Ilekroć poczujesz zniechęcenie, zirytowanie lub zestresowanie, wypisz powody do wdzięczności w notatniku lub w telefonie. Mogą to być proste rzeczy, takie jak zdrowie, wsparcie rodziny lub mała, ale pozytywna sytuacja z danego dnia. Ważne jest jednak, aby wyrobić w sobie nawyk podziękowania. Celem wdzięczności nie jest zapominanie o problemach lub udawanie, że ich nie ma, poprzez skupienie się na dobrych aspektach swojego życia.
  9. Przećwicz zasadę dwóch minut. Zrób sobie 2-minutową przerwę, gdy znajdziesz się w stresującej sytuacji po to, aby znaleźć realną odpowiedź lub rozwiązanie. Taka pauza zwiększa produktywność, stymuluje logiczne myślenie i łagodzi stres, ponieważ odwraca uwagę od problemu i przenosi umysł na poszukiwanie rozwiązań.
  10. Rób harmonogram dnia. Aby złagodzić codzienny stres ważne jest wyrobienie sobie nawyku zapisywania zadań na uporządkowanej liście według priorytetów i z określonymi terminami. W trakcie wykonywania zadań można je usuwać z listy. W ten sposób poczucie spełnienia i wizualizacja wykonanych czynności tworzą uczucie spokoju w codziennej rutynie.

Jak się nie stresować w pracy? Jak opanować stres?

jak się nie stresować w pracy

Do pracy jedziesz około godziny, stoisz w korku, czujesz brak przestrzeni, a hałas miasta przenika do Twoich uszu. Przyjście do swojego stanowiska, sterta żądań, współpracownicy, którzy lubią się wymądrzać, wymagający szef, który zawsze żąda wszystkiego na wczoraj. Do tego wiedza, że w domu czeka na Ciebie szereg obowiązków. Każdy z tych czynników, sam lub w połączeniu, jest receptą na zwiększone niezadowolenie z pracy i stres.

Co możesz zrobić dla siebie, by mniej stresować się w pracy? Oprócz wdrożenia codziennych, relaksujących praktyk i lepszego zorganizowania dnia, możesz także wykorzystać kilka innych wskazówek. Wszystkie są odpowiednie do zastosowania bezpośrednio w miejscu zatrudnienia.

  • Naucz się delegować zadania innym, jeśli to możliwe.
  • Organizuj swój czas, zapisuj wydarzenia w kalendarzu.
  • Przy pracy siedzącej, wstawaj co godzinę, aby się rozciągnąć i spojrzeć na krajobraz za oknem lub roślinę, która stoi w pomieszczeniu (obcowanie z naturą koi zmysły).
  • Miej w pobliżu siebie zabawki antystresowe, takie jak piłki do ściskania.
  • Otaczaj się przedmiotami, które wywołują w Tobie miłe wspomnienia lub sprawiają Ci przyjemność, np. rośliny, zdjęcia rodziny, pamiątki z wakacji.
  • Unikaj plotek i dyskusji z informacjami, które nie są przydatne.
  • Twórz zdrowe relacje ze współpracownikami i unikaj izolacji społecznej.
  • Ustal własne granice i jako profesjonalista nie daj się presji „całego świata”.

Dodatkowo, zaleca się regularne przyjmowanie Betarginu aby utrzymać odpowiedni poziom argininy w organizmie i zminimalizować skutki stresu.

Jak się nie stresować szkołą? Jak zmniejszyć stres? Pomóż dziecku w szkolnym stresie

jak się nie stresować szkołą

Dzieci często nie wiedzą, jak zwerbalizować, że są zestresowane. Dlatego rodzice powinni zwracać uwagę na reakcje fizyczne i psychiczne uważane za wyzwalacze stresu u najmłodszych. Niepokój, nieposłuszeństwo, koszmary nocne, nadmierny strach, niecierpliwość, agresywność, tiki, jąkanie, bóle głowy i brzucha, przewlekła biegunka, brak apetytu i moczenie nocne mogą sugerować problemy.

Jak możesz pomóc dziecku nie stresować się szkołą?

  • Zadbaj o rutynę dnia, by dziecko odrobiło lekcje, ale miało też więcej czasu na relaks i zabawę.
  • Doceniaj wspólne chwile razem. Spędzaj z pociechą wartościowy czas, czy to podczas kolacji, wspólnego oglądania filmu, czy czytania książki.
  • Uważaj na nadmierną krytykę. Wielu rodziców wyolbrzymia wymagania, przez co dziecko jest zestresowane. Jeśli problemem jest np. zła ocena w szkole, spróbuj zrozumieć przyczynę słabych wyników w nauce, porozmawiaj z nauczycielami i poszukaj praktycznych sposobów pomocy.
  • Wysłuchaj uważnie. Zamiast mówić: „Przestań się wściekać!”, „Przestań jęczeć!” „Nie krzycz!”, powiedz: „Wiem, że chcesz mi coś powiedzieć, ale w ten sposób Cię nie rozumiem. Powoli, spokojnie, mów, o co Ci chodzi”.
  • Nie etykietuj swojego dziecka. Nie reaguj zbyt szybko, bez zastanowienia i używając negatywnych słów.
  • Przytulaj, bo jest to odprężający gest uczucia i miłości.
  • Wytłumacz małemu uczniowi, że nie musi być najlepszy w tym, co robi dla świata, lecz dla siebie.

Jak przestać się stresować? Jak sobie radzić ze stresem? Podsumowanie

Gdy nerwy nie mijają, terapia to skuteczne narzędzie do minimalizowania codziennego stresu. Ludzie są często zirytowani lub zdziwieni wydarzeniami trwającymi kilka dni, lub tygodni. Rozpamiętują to, co się stało, jako formę ukarania siebie. W ten sposób tylko wzmacniają stres. To samo dzieje się z bieżącymi wydarzeniami, które nieprzepracowane pozostawiają emocjonalne rany. Z psychologiem można omówić codzienne problemy, takie jak nieporozumienia w pracy, konflikty w relacji uczuciowej czy stresujące sytuacje w szkole.

Pamiętaj, że walka ze stresem jest koniecznością, która wymaga dyscypliny i skupienia się na dobrym samopoczuciu.

👉 Jeżeli potrzebujesz pomocy, wsparcia psychologicznego placówki naszych poradni znajdują się w:

 

Czytaj także: Przewlekły stres – objawy stresu, skutki stresu, leczenie stresu długotrwałego

 

Wpis blogowy nie jest artykułem naukowym. Ma jedynie charakter informacyjny i nie zastąpi konsultacji ze specjalistą.

O autorze

Monika Chrapińska-Krupa

Dyrektor Poradni, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Trener TZA
Monika Chrapińska-Krupa psycholog i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pełni funkcję dyrektora w renomowanej poradni "Spokój w Głowie". Jej fascynacja ludzkim umysłem przenosi się również do słowa pisanego, co jest widoczne w jej zaangażowanych i przenikliwych postach. Początki jej pisarskiej ścieżki sięgają kursu copywritingu, który rozpalił w niej pasję do dzielenia się wiedzą. Ta pasja z czasem przekształciła się w kwitnący talent, który obecnie inspiruje czytelników na całym świecie. Regularnie zapraszana jako ekspertka z dziedziny psychologii do programów telewizyjnych, Monika Chrapińska-Krupa w swojej pracy łączy naukową precyzję z empatycznym spojrzeniem na człowieka, nieustannie dążąc do rozsiewania spokoju w ludzkich głowach.
Przeczytaj o autorze
Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!